Editorial del president:
El sector de l’educació

Si bé hem comentat el paper que han de tenir les TIC com a palanca per poder-nos recuperar de la crisi, ja sigui d’una manera operativa al millorar la nostra productivitat, o estratègica al generar nous models de negoci i influir en la creació d’una economia fonamentada en el coneixement, també som conscients que aquest canvi tindrà una dinàmica quasi generacional, i que, mentre continuem fent esforços des dels agents que creem opinió sobre les TIC i el nostre espai socioeconòmic, hem de formular un plantejament per tal que les properes generacions creixin considerant les TIC i la societat de la informació com un fet natural en el seu dia a dia.

Segurament és així, i més en el món del lleure, on tant les consoles de videojocs, com l’ús de les xarxes socials i eines de comunicació, s’han afegit a l’SMS com una forma de relació entre els joves. L’espai que queda per ocupar és el de l’educació, on amb algunes excepcions, sovint experiments o proves pilot, aquesta introducció és encara molt lenta.

Un dels inhibidors és la necessitat de crear un generació de mestres que siguin hàbils, quasi tant com els estudiants, en el mitjà en el que els joves es mouen amb naturalitat, i aquesta no és una tasca fàcil, i uns altres són senzillament de model econòmic sostenible.

La realitat és que els canvis legislatius en matèria d’educació, la manca de recursos dedicats, i la poca continuïtat de les experiències no ho fan gens fàcil.

Però... Alerta. No tot és un abocament de tecnologia, gadgets solts amb un criteri operatiu, és també un canvi de model pedagògic i de l’ús de les eines i oportunitats que es deriven.

Poc a poc anem coneixent noves iniciatives, no sempre propostes sòlides, a cops oportunistes i a vegades encertades, però únicament en els objectius operatius o d’optimització de costos, com són el del ús de llibres digitals amb continguts lliures, o la distribució de portàtils entre els nostres estudiants, etc.

Segur que des de l’ATI aprovem totes les mesures que serveixen per donar protagonisme a un sector tant estratègic per a la nostra economia, i a la vegada tant important per les properes generacions de ciutadans, però, al mateix temps, som uns quants els que pensem que aquestes mesures fora del context d’un model educatiu pels nous temps, poden quedar-se en fum.

En aquest sentit, des de l’associació estem aportant la nostra opinió per tal de donar el punt de vista de la professió en una tasca de transformació social de tant elevat impacte pel futur.

Tots fem l’ATI!

Atentament,

Dídac López Viñas
President de l’ATI Catalunya.