El passat dimarts 28 d’abril, a la sala Verdaguer de l’Ateneu Barcelonès, dins del nou servei adreçat als socis de l’ATI sobre la GESTIÓ DE LA CARRERA PROFESSIONAL, va tenir lloc una xerrada, conduïda per l’Iñaki Bustínduy, Soci-Consultor de Human & Business, amb l’objectiu d’apropar aquest servei als membres de l’associació, i explicar conceptes fonamentals sobre com gestionar la carrera professional i informar del funcionament de l’anomenat servei.

L’Iñaki va dividir la xerrada en tres blocs:
En el primer ens va descriure la gestió de la carrera professional com una estratègia personal. Va incidir molt en el fet que les persones han de tenir una actitud proactiva, han de potenciar la seva "empleabilitat", és a dir, buscar el ser requerit per l’empresa, treure tot el suc al seu perfil (capacitats, coneixements, motivacions...) per tal de poder optar a les màximes opcions possibles dins del mercat de treball.

Ara, ja no val enviar currículums a tort i a dret i esperar resposta a aquests enviaments, sinó que cal esforçar-se per donar-nos a conèixer i distingir-nos dels altres. En aquest sentit, l’Iñaki va manifestar que, de la mateixa manera que preparem un pla d’acció per vendre un producte, hem de dissenyar un pla per nosaltres mateixos. I per això, va destacar que hem de tenir molt clar cap a on volem anar, quin camí volem seguir, per tal de conèixer-se un mateix, formar-se i saber vendre’s. I ho va il·lustrar posant com a exemple la metàfora de l’arbre, en el que trobem que les arrels serien els nostres valors, capacitats, coneixements, etc., la nostra visió, en definitiva, i, a partir de la qual es conformarà el tronc, que serà la nostra missió, d’on sortiran les branques, enteses com els objectius que ens portaran cap a l’èxit de la nostra missió i marcaran el nostre pla d’acció. D’aquí, en sorgirà la copa de l’arbre, les fulles, els fruits, que simbolitzen els resultats que n’obtindrem, i que ens permetran tenir diferents sortides cap allà on volem anar i, després de fer balanç, ens ajudarà a decidir el camí a escollir.

Aquesta idea és important en qualsevol etapa de la nostra vida professional, que ja comença des de l’elecció dels nostres estudis. Aquestes etapes, són: Fase aterratge -estudis, primera feina-, Fase tècnica -desenvolupament i afermar les competències professionals-, Fase directiva -continuar fent el mateix o reinventar-se-, Fase lideratge -consolidar-se-, i Fase enlairament -retirada-.

A la segona part, l’Iñaki ens va parlar del coaching com una eina per gestionar la carrera professional, i va deixar molt clar que el coaching és un acompanyament, un ajut per tal de dur a bon terme aquest pla d’acció personal del que parlàvem. Ens ajudarà a conèixer on estem i a on volem arribar, com podem arribar, quines eines podem fer servir per arribar i saber analitzar les interferències que ens trobarem pel camí.

Va enumerar breument les característiques principals de l’escola europea i americana del coaching (sent l’europea un corrent on es defensa el coaching com a vehicle per dur a les persones cap a l’acompliment de les seves metes, i l’americana com un corrent que aposta més per la idea de l’entrenador esportiu -coach-, que es qui dirigeix un equip), per tal d’afirmar que, des de Human & Business segueixen una barreja dels dos models.

Seguidament, va mostrar les diferents etapes que segueix aquest procés, que el va anomenar com a career coaching, i que són la d’autoconeixement, la d’alternatives i prioritzacions (descobrir possibilitats), la del pla d’acció (definir el que busquem) i la del desenvolupament i seguiment (acció i compromís). Aquestes fases les va relacionar amb el mètode GROW: G(oal) - meta: què volem aconseguir-, R(ealities) -obstacles: què ens ho impedeix-, O(ptions) - oportunitats: què pots fer-, W(ill) - pla d’acció: què faràs -.

I, per acabar, va exposar les noves tendències: Personal Branding, Identitat professional digital, Networking…

Recuperant la idea del principi del saber vendre’s, fer de nosaltres una marca (personal branding), actualment disposem d’una sèrie de portals a Internet, englobats en el que s’ha anomenat web 2.0 (l’usuari és participant actiu en l’accés i creació d’informació), que serveixen per poder-nos crear la nostra pròpia xarxa de contactes de manera exponencial, podent estar en contacte amb milers de persones d’arreu amb els mateixos interessos professionals que els nostres (networking). En són un bon exemple els portals de xarxes professionals linkedin, xing, o d’altres amb una finalitat més lúdica com són el facebook o tuenti. Altres eines professionals que poden servir per donar a conèixer el nostre bagatge són un bloc personal (blogspot, wordpress, etc.) o el portal slideshare que serveix per compartir presentacions, com per exemple la d’aquesta xerrada, on trobareu l’enllaç al final d’aquest article.

Tot i la importància i avantatges d’aquestes eines, l’Iñaki ens va advertir que hem de vigilar com ens posicionem a la xarxa i quins perills ens podem trobar quan la gent ens buscar per Internet, en el fenomen que s’anomena "googlejar" (cercar informació pel buscador google) o l’"egosurfing" (la tendència a buscar documents o pàgines on aparegui el nostre nom). Això està relacionat amb la Identitat professional digital, que també ens l’hem de construir, però sent cautes en la informació a oferir, doncs podrà condicionar la imatge que perceben els altres de nosaltres (es coneixen casos de gent despatxada per segons quines fotografies pujades a les xarxes socials). Per tal de construir-nos una identitat professional digital òptima, l’Iñaki va enumerar tres punts per fer-ho: Pas 1: Descobreix la teva marca (coneix-te, coneix la competència, defineix el teu objectiu), Pas 2: Expressa’t (comunica què fas i qui ets, i posa la teva marca en tot allò que facis), i Pas 3: Avalua i evoluciona (revisar el que fas - retroacció de l’estratègia -).

A continuació, i per concloure la xerrada, l’Iñaki va fer un repàs al model que segueixen a Human & Business pel que fa al coaching. L’anomenen Model Magis i és una metodologia patentada per Human and Business focalitzada en la persona que en les diferents modalitats, i no necessariament en un àmbit empresarial, necessita desenvolupar habilitats i competències per aconseguir l’èxit.

Consta de 4 etapes, que són:

Etapa 1: ANÀLISI: historial professional i declaració d’intencions per part del candidat.
Etapa 2: DISSENY: definir un pla de acció.
Etapa 3: EXECUCIÓ: execució del pla de acció de forma autònoma.
Etapa 4: FEEDBACK: retroacció en els obstacles trobats durant l’execució del pla d’acció.

Finalment, els assistents van poder realitzar el test de l’anàlisi APP i extreure’n conclusions generals. El tractament i l’analisi personalitzat dels resultats del test, com altres metodologies i reflexions, seran ja matèria del servei que ha posat l’ATI a disposició de tots els seus socis. Animeu-vos si el requeriu, como ja ho han fet companys i companyes vostres.

PRESENTACIÓ DE LA XERRADA:

Slideshare